Hondendrol

Enthousiast jas en schoenen aantrekken om snel naar de bakker te rennen, haren nog in vogelnest , om dan de deur uit te stappen en daar op de stoep de meest gigantische hondendrol te vinden… Zo vlak voor de deur! Er stonden enkele chauffeurs voor het rode licht, wachtend en kijkend in mijn richting, zich afvragend wat ik nu zou doen. Heb dus tussen mijn lippen door iets over God en verdoemenis gepreveld want een vloek klinkt zo vroeg in de ochtend minstens twee maal zo hard. Gezien de naam van mijn bureau in het groot op het raam staat te glimmen moet ik deze ten alle tijde in ere houden. Zelf bij een hondendrol. Stel je voor dat ik door buitensporigheid in de Deinzese straten als de vloekende hondendrolmadam bestempeld word! Demi-Demi1 zou er stikjaloers van worden, van al die aandacht die mij ten berde komt. Of op zijn minst de hondendrol in twee verdelen. 
Ben maar in een bochtje om mijn eigen stoep gelopen, bijna pardoes op de hekkens van de afbraakwerkenman. Twee huizen smijt hij plat, en het mooiste jaren dertig fabriekspand van de straat. Ik kijk geniepig of er geen hond in zijn graafmachine zit, ge weet maar nooit, maar hij buldert lustig verder. Hoe kunt ge nu als hondenbaasje over het hoofd zien dat je mormel voor iemands deur een keutel legt! Aan de omvang van de drol te zien was het vast geen kleine hond. Terwijl ik het opkuis scenario dat mij te wachten sta verzin verwens het baasje naar de hondenschool om afgericht te worden.  Ik wens hem eveneens hondenpoepzakjes, liefst doorzichtig, zodat ik mij kan wentelen in leedvermaak Misschien moet ik wel een achteruitkijkspiegel waar opa's mee naar buiten loeren aan mijn gevel plaatsen. Om te zien wat er allemaal reilt en zeilt en kwispelt aan de deur. En in noodgevallen met zakjes achter hondenbaasjes rennen, of met de paraplu.
“Een grote witte blok, in schelletjes.” vraag ik aan de bakkerin. “Liefst in een zakje. ‘t Mag zelfs een doorzichtig zijn."




1. Demi-Demi is een Deinzes volksfiguur die de straten opfleurt. Hij loopt gekleed in eigen kledinglijn, die steeds bestaat uit 2 kleuren per kledingstuk, half-half verdeelt. Een broek bestaat bijvoorbeeld uit een grijze en een zwarte pijp, hij draagt 2 verschillende sokken en zijn fiets is ook half-half gekleurd.







Reacties

  1. leuk geschreven en zo herkenbaar, woon ook op de gaversesteenweg en kom hetzelfde voortdurend tegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het betert eens alles hier opgefleurd is. Nu eerst nog de wegeniswerken trotseren ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts