Kapper zonder afspraak

Ooit vloog ik van de kapper zonder afspraak naar huis omdat ik geen afspraak had.
Het duurde wel vijf minuten tot het tot me doordrong. Voor mijn blonde hersenen leek het nochtans eenvoudig. Je hebt tijd, je gaat naar de kapper en hij knipt je haar. Meer kan er aan het concept niet worden uitgelegd . De zaakinfo leek ook zo veelbelovend: iedereen welkom, uitgezonderd honden,  met of zonder afspraak, om klanten een tevreden gevoel te geven.
Ik keek er zo naar uit. Had er zelfs mijn gloednieuwe knie hoge laarzen voor aangetrokken. 's Morgens vroeg om 8u30! En volk dat daar zat. Wauw, die moet goed zijn dacht ik nog.
"Voor wat is't?" vroeg hij met een grote glimlach. Ik heb het altijd al zo'n vreemde vraag gevonden. Waarom ga je naar de kapper? Alles er af moet of enkel de topjes? Of zouden ze bedoelen welke look je wil? Eentje als Meg Ryan, Marilyn Monroe of Whoopi Goldberg. Ik kan me voorstellen dat er aan Whoopi meer werk is dan aan Meg. Nog voor ik "een kleintje met stoverij" wou antwoorden zei ik toch maar braaf "knippen en drogen."
"En hebt u gebeld?"
"Hoezo gebeld? Ik kom zonder afspraak."
"Toch is het beter dat je even belt. Om te checken of er plaats is. Het zit echt stampvol. Dit lukt niet vandaag. Kan je woensdag?"
Ik dacht zo dat 'zonder afspraak' betekende dat je niet af moest spreken. Ik ben al blij wanneer ik uitgebreid tijd heb om naar het toilet te gaan, laat staan dat ik woensdag mijn bureau kan verlaten voor een beurt. Zijn vriendelijke Jim Carrey lach en looks verzachten de teleurstelling.

De week daarop deed ik een nieuwe poging. Ik belde om 8u en mocht tegen 8u30 zijn kapperstroon betreden. Of ik een voorkeur had wie mij knippen zou? Hmmm... ik kon er zo wel een paar bedenken, al zullen die niet in zijn knippende ploeg gezeten hebben. Toen ik binnen kwam stond mij de jonge versie van Bridget Jones ten dienste. Ik zweer het, ze hebben daar een heel peloton look a likes!
Mijn haar werd gewassen, mijn hoofd gemasseerd, een handdoek, een schort, een koffie en een boekske. Terwijl ik zat te bladeren tussen Familie en K3 werd er lustig geknipt, gedrogen en gebrusht. Ik keek naar alle lustige kappertjes die er vrolijk bij liepen. Ik had Jim Carrey willen vragen in 't vervolg geen uniforme veel te nauwe personeelskledij te kiezen voor zoveel tailles, maar dat was er misschien over.  Een uur later verliet ik tevreden gekortwiekt de zaak. Ik maakte zelfs een nieuwe afspraak, en dat zonder bellen. Hij gaat mij geen twee keer liggen hebben!


Reacties

Populaire posts