Rijbewijs A

Het moest mij weer overkomen! De meesten volgen een dieet, veranderen van look of worden een femme fatale. Anderen gaan op zumba lessen of gaan lopen met Evy Gruyaert. Sommigen wagen zich aan verre safarireizen en heel af en toe verandert eens iemand van carrière. Maar mijn hormonen besloten de totaal andere kant op te gaan, en nog niet eens de vrouwelijke! Uitgerekend mijn hormonen  kregen zin in motorrijden. Op mijn 44ste! Er was één probleem: ik had geen rijbewijs. Toch niet voor een zwaardere motor dan mijn 125cc scooter waarmee ik dagelijks naar kantoor snor. Daarmee mocht ik rijden, in België althans. Maar neen, madam wou meer. Madam wou zwaar en cool en stoer... Madam zou verre reizen maken. Met een pak en een zak, en "ne moto". Want binnen 15 jaar zag ik mij dat niet meer doen. Het moest nu! Tenminste, dat was toch het plan. Om stoom af te laten had ik een online formulier van de rijschool ingevuld. Dat voelde nog veilig en ver weg, zo online. Tot de volgende dag de instructeur aan de lijn hing en meteen alle data voor mijn rijlessen doorgaf.
"Kunt gij overdag?"
"Euh....Ja...?"
"Dan verwacht ik u nu dinsdag om 13u voor de eerste lessen."

Hij stond daar, die dinsdag, te wachten op 'beklimming'. Ik heb het nu niet over de rijinstructeur want daar had ik geen oog voor. Ik keek naar het monster. Het monster dat op één of andere manier tussen mijn benen moest. Een Kawasaki ER6n voor wie het mocht interesseren. Ik dacht nog dat het nooit ging lukken. Dat ik eigenlijk liever zo een takel had om er mij op te tillen. Of een trapje, zoals dat in de keuken, waarmee ik aan het bovenste schap kan. Kon ik nu gewoon geen shop-en-onweerstaanbaar-wezen hormonen krijgen zoals elke normale vrouw?
"Zet u er maar eens op" zei hij. 
Mijn schrik werd alleen maar erger. Wat als ik dat ding niet kon houden? Na een grote beenzwaai waarvan ik niet wist dat ik die in mij had, kon ik net met de tippen van mijn tenen aan de grond. Als ik mijn kont schuin op het zadel plaatste tenminste.
"Dat komt nooit goed!"
"tout tout" zei hij in 't West Vlaams. "Dat gaat lukken."
Ik mocht 'ne keer starten'. En vertrekken in eerste. En draaien en mijn evenwicht houden en verleggen en de voetfrein gebruiken en weer verleggen en 'pinkers' aanleggen en kijken en altijd afzetten met de linkse voet en... help, er komt bij motor rijden zoveel tegelijk!
"Maar gij zijt een natuurtalent! Kom, we gaan de baan op", en we waren weg voor 40 kilometer.
Kawasaki ER6n



De tweede les waren mijn natuurtalenten even rap verdwenen als ze gekomen waren. Ik mocht oefenen op slalom, stapvoets rijden, uitwijk maneuvers, in volle snelheid remmen en lussen rijden. De gevreesde 'achtjes'. In elke lus slaagde ik er in naast de motor te belanden. Soms eens er onder, af en toe er achter maar weinig er op zoals het hoorde. Er was duidelijk een reden waarom er valbeugels aan het stuur en de zijflanken zaten. Mijn monster was voorzien op vrouwen zoals mij. Ik slaagde die dag dan misschien niet in de maneuvers, maar ik kon vallen als de beste! 
"Waarom zijn daar geen examens voor?" vroeg ik. Bij het zien van mijn bont en blauwe benen vond ik vallen best wel moedig èn een kunst. Het pakte niet. Ze haalden er een verlaagde motor bij zodat ineens zelfs de plank van mijn voet de grond reikte. Een hele verademing. Ik moest oefenen tot ik het kon. En dan nog eens, en nog eens. Tot mijn 12 uur les bereikt waren. Toen moest ik willens nillens naar het examencentrum. Ik was er niet klaar voor. Het ABS systeem sloeg aan waar het niet mocht en ik reed niet rap genoeg bij het uitwijkmanoeuvre. Kunt ge u dat inbeelden? Niet rap genoeg! Ik was al blij dat ik de examinator niet wegmaaide! 

De tweede keer ging beter maar niet goed genoeg. 'Privaat Terrein' of examen PT zoals ze het in de rijschool noemen is waarschijnlijk het enige examen in België waar je 100% moet halen. Mijn voorwiel raakte de witte lijn. 'Niet geslaagd' stond er in drukletters. Ik werd alleen maar armer van de extra rijlessen, maar geen rijbewijs rijker. De derde keer dat ik me voor het examen meldde vergezelde mij een dame die haar vijfde poging waagde. In 't geniep was ik een klein beetje blij met haar vijf pogingen. Dan was ik tot nu toe toch iets beter af. Ik wist niet dat mijn hormonen ook nog eens competitief waren. Ik vroeg of haar man ook met de motor toerde.
"Ik heb geen man maar een vrouw die motor rijdt" zei ze. 
Ik had het kunnen weten hé, die hormonen zijn veel te mannelijk! 
Ik slaagde, zij niet. Al had ik oprecht spijt voor haar, ik had lekker een "L" waarmee ik de baan op mocht

Een week later sms'te ik mijn huisgenoten dat mijn midlifecrisis stond te blinken in de garage, vermomt onder een zwartgrijze Yamaha virago 535, inclusief knalgele helm, motorpak met schelpen hier en daar waar een Michelin mannetje niks aan heeft, handschoenen en fluo hesje. Een half uur heb ik nodig! Om alles in plooi te krijgen in mijn pak. En nog eens een half uur om er weer uit te geraken. Zie mij hier nu zitten! Als je een knalgele kanarie op twee wielen door Deinze ziet zoeven, zwaai dan eens. Ik ben het...


Reacties

  1. Ik zit er al een lange tijd over na te denken om daar ook les in te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede en geduldig instructeur worden... waarom niet? Hoewel ik me vaak afgevraagd heb waar mijn instructeur telkens de moed haalde om door weer en wind mensen op te leiden.
      Ik weet niet of er een gat in de markt is op dat vlak. Wat ik wél mis zijn verhuurdiensten waar je verschillende types motoren kan testen. Die bestaan wel, maar meestal zitten de types die ik zoek er niet tussen :-)

      Verwijderen
  2. Ik heb net mijn rijbewijs B gehaald en zit sterk te denken aan een motorrijbewijs. Ben alleen zo bang om te vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doorbijten die appel ;-)
    Voordeel aan het leren rijden met de motorrijschool is dat de beschikbare voertuigen een valbar hebben. kans dat je de moto helemaal op je krijgt is klein. ik ben tientalle keren gevallen en blij dat ik weet hoe het voelt en wat je te wachten staat als het uiteindelijk eens gebeurd. trouwens, mijn lesgever zei: welkom bij de echte motards. dat ben je blijkbaar maar als je eens gevallen bent :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts